Komentáře ke článku


Databáze pohlednic: chceme ji - a jakou?

V poslední době se pod článkem kolegy Honzy Vávry a v konferenci Filokartie začala diskuse na téma databáze pohlednic. Jistě se všichni shodneme na tom, že by bylo dobré mít něco takového k dispozici. Ale co bychom od ní vlastně očekávali? A hlavně - kde ji vzít?
databaze pohlednic 121
Vložen: 28. 04. 2005 - 09:54:49
 
Odpovědět
Vávrh na vytvoření databaze pohlednic je jistě zajimavou myšlenkou. Pokusme se na to ale podívat i z opačné strany. Já osobně sbírám fotopohlednice středního Povltaví. Při přehrabování se v hromadách pohlednic na různých burzách je pro mě největší motivací a radostí doufat, že naleznu něco co ještě nemám, ještě jsem nikdy neviděl a ani nevím, že něco takového existuje! Ba naopak pročítání seznamů všeho toho co ještě nemám a s velkou pravděpodobností asi ani nikdy mít nebudu je pro mě dost demotivující............ Na druhou stranu přiznávám, že nějaký seznam pohlednic vydaných třeba Orbisem v 50. a 60. letech by se mi celkem hodil......:o)!
vojtěch pavelčík


147
Vložen: 10. 06. 2005 - 21:40:45
 
Odpovědět
Souhlasím, největší radost má člověk když objeví něco, co ještě nikdy neviděl. Ale jako každý sběratel se rád podívám na "konkurenční" sbírku, abych věděl, co shánět. Kdyby ale existovala databáze (i když by nikdy nebyla úplná, je spousta soukromých fotopohledů), připadal bych si jako filatelista co sbírá známky podle odstínů barev, zoubkování a tiskových chyb, a to už by nebylo ono. Do mého sběratelského zájmu spadá část oblasti Lužických hor, a nějaké pohledy jsem před pár lety poskytl provozovateli stránek www.luzicke-hory.cz, který získal i scany od dalších sběratelů a vytvořil zajímavý soubor, který je radost prohlížet. To je asi cesta, jak zveřejňovat zajímavé záběry a přitom čtenáře (internetového diváka:-)) nenudit. Neumím si představit, že bych scanoval sbírku o 9500 kusech a pak z toho vyráběl katalog. Koho by bavilo v tom listovat?
quaderberg69


katalog Orbis 348
Vložen: 24. 08. 2007 - 12:28:50
 
Odpovědět
V průběhu 70. 80. let vycházel jako příloha brněnského klubu Orbis Pictus po částech seznam čísel a míst jednotlivých pohlednic.
M.Maloušek


re 122
Vložen: 28. 04. 2005 - 10:41:01
 
Odpovědět
Nápad s databází pohlednic je vynikající, ale má to spousty otázek. Jenom doufám že i přesto se do diskuze zapojí další čtenáři a všechny otázky vyřešíme dřív než tato databáze zapadne v zapomnění. Já osobně bych spíše navrhoval zkusit do začátku vytvořit databází starých pohlednic vydaných na našem území tak do roku 1945. Jsou mezi sběrateli vyhledávané a oblíbené než ty novější. K těm novým bychom mohli přejít časem. Co myslíte? Zpracovávat jedno vydavatelství není dle mého názoru až tak zajímavé. Ale pokud by se sehnalo více zájemců o vytvoření této databáze může se každý soustředit na to své a dodávat postupně svá data za svého oboru. Do začátku by to ale asi chtělo dokončit naše rozdělané projekty. Třeba galerie pohlednic by si zasloužila otestovat a nahrát do ni nějaký hezký pohlednice.
Zdeněk Jindra


databaze pohlednic 127
Vložen: 29. 04. 2005 - 10:32:28
 
Odpovědět
Ja bych se priklanel k variante zacit od tech starsich, a primarne to zadavat podle vydavatele. Spousta vydavatelu sve pohlednice evidovala a mely sve ciselne rady. Co se tyce rozsahu databaze, tak nahled by byl urcite peknej, ale pro spoustu uzivatelu pomerne limitujicim faktorem. Takze v pocatku bych to spis zadaval s cilem mit v databazi pokud mozno co nejvice pohlednic vydanych k urcitemu datu. A teprve s postupem casu to doplnoval o dalsi udaje k dane pohlednici. Navic pokud budu zadavat udaje do databaze, tak proc bych mel zadavat udaje, ktere mi z meho pohledu prijdou jako naprosto nepodstatne (pocet osob na pohledu, typ automobilu, rocni obdobi, cena, prosle postou atd....) To jsou udaje, ktere mohou byt v pripade nahledu doplneny kymkoliv jinym a dle meho nazoru by jenom odradily pripadne zajemce o vlozeni svych pohlednic do databaze. Takze primarne bych to videl na zakladni udaje - nahled, rok vydani, vydavatel, ev. cislo, popis. Vse ostatni mi prijde pri procesu zadavani jako druhotne. Kazdy ma sve pozadavky na databazi, ale pro prvni fazi je podle mne dulezita univerzalnost. Rozsirovat se da kdykoliv.
Milos


práva 123
Vložen: 28. 04. 2005 - 23:14:27
 
Odpovědět
Opravdu by mne zajímalo, jak je to s těmi autorskými právy. Vždyť vlastně pohlednice je věcí určenou k přenosu nějakého sdělění. Autor dopředu ví a počítá s tím, že jeho výtvor shlédnou stovky ba tisíce lidí. Já si tu pohlednici koupil. Stejně jako bych si koupil třeba obraz od malíře a pak jej nesměl nikde vystavit, nebo za jěho vystavění musel malíři znova ještě platit.
Honza V.


125
Vložen: 29. 04. 2005 - 08:33:16
 
Odpovědět
Já už jeden výhružný e-mail dostal - nějaký fotograf z Německa, který se propaguje taky pohlednicemi na kterých má své fotky, mi napsal (resp. jeho manažer nebo co), že nemůžu jeho obrázek mít na webu nebo že za to musím platit. Naspal jsem mu že je to free web z kterého žádný profit nemám a že jestli na tom trvá, obrázek odstraním a napíšu že si autor zobrazení nepřeje. Jen že to bude smutné, protože dělám referenční list takových pohlednic a zrovna jeho kus tam nebude. Už se neozval. Teoreticky se to dá považovat za reklamu a ne (jen) za porušování autorských práv. Pánové, to mezi sebou nemáme nějakého právníka, který by to pro nás vyzjistil? :-)
Petr Zaoral


126
Vložen: 29. 04. 2005 - 09:24:39
 
Odpovědět
Asi to nebude tak jednoduché, jak si představuješ. Pokud si koupíš nějaký hudební nosič, třeba CD, můžeš si ho pouštět doma v obýváku. Jakmile ho budeš chtít přehrávat např. na diskotéce, musíš platit. Ale jsem laik - možná se pletu.
T. Homola


databáze 128
Vložen: 29. 04. 2005 - 19:16:41
 
Odpovědět
Co se týká autorských práv tak zatím platí 70 let po smrti autora (bývalo 50). U pohlednic, které jsou staré 100 let už s autorskými právy asi nebudou potíže. Nakonec pro nějaké vytváření databází přichází v úvahu stejně asi jen ty nejstarší. Otázkou je jen rozlišení obrázků a jejich popis.
Miroslav Maloušek


153
Vložen: 13. 07. 2005 - 23:08:10
 
Odpovědět
Kvetuse Vesela


databaze pohlednic 154
Vložen: 13. 07. 2005 - 23:44:48
 
Odpovědět
Vazeni pratele, zdravim Vas z kanadske Ottawy, kde i zde sleduji, co se deje doma okolo filokartie. Mate krasny napad a moznost vyuzit pocitace. To jsme kdysi my nemeli, ale i presto to bude umorna prace. Ale nevzdaveje to.V mem velmi pilnem temer 35-letem obdobi sbirani pohlednic a pozdeji vytvoreni muzea jsme meli take snahu vytvorit ruzne seznamy pohlednic pro sberatele soucasne i budouci. Tak vznikl napr.seznam nejstarsich pohlednic Brna v klubu ORBIS PICTUS, predseda Pavel Safarik, potom ja sama jsem sepsala seznam pohlednic M.Alse, s kterym mi pomahalo par kolegu, dale soupis pohlednic umeleckych fy Stengel a o cem Vam chci nejvice napsat, pan Vaclav Herman ze Zbysova sepisoval seznam vydanych pohlednic vydavat.ORBIS, pozdeji Panorama. Bohuzel v dobe nemoci a take protoze mu jiz nemel kdo pomoci a vsechny me krabice mel jiz sepsane, celou svou praci znicil.Dozvedela jsem se to pozde. Bylo mi to moc lito, stalo jej to spoustu prace, a hlavne mnoho hodin pracneho odlepovani znamek tak, aby pohlednice neposkodil, jen trosku poodhalil cislo pod znamkou. Rozepisuji se o tom takto zdlouhave proto, ze se jiz mnoho sberatelu o ruzne seznamy snazilo a ze verim, pokud to vezmete do spravnych rukou, diky dnesni technice i skenovani by to byl uzasny projekt.Ale jak Vam radi v korespondenci jiz prede mnou, staci zacit mensimi castmi.Mozna by Vam take jeste mohl pomoci brnensky klub, mam pocit, ze jeste stale pokracuji ve vydavani seznamu z Pressfota a take nekdo spisuje litografie fy Swiedernoch. Budu Vam i pres more drzet pesti.Jinak Vam zatim pomoci asi nemohu. Moje sbirka je dnes ulozena v zamku v Pardubicich, neni vsak jeste zcela zpracovana a pristupna, ovsem jsou v ni stovky pohlednic i novych z Orbisu a pozdeji Panoramy,jejiz archiv jsme zachranovali pred skartaci a prevazeli ve vlaku z Prahy do Svitav v kufrech,take z Pressfota,takze velke odlepovani znamek by Vam tolik nehrozilo. Ja sama sbiram pohlednice dodnes, vytvarim zde jiz sve druhe muzeum pohlednic ORBIS PICTUS, ovsem je vice zamereno na svet.Preji Vam hodne stesti a zdravi, jako i hodne ochotnych a nadsenych spolutvurcu!
Kvetuse Vesela


Zadarmo ne 163
Vložen: 06. 09. 2005 - 17:50:54
 
Odpovědět
Ja podobnou databazi z me sbirky buduji, zatim mam velmi kvalitne naskenovano a oindexovano cca 1000 pohlednic. Uprimne musim ale rict, ze zadarmo to na webu publikovat rozhodne nebudu. Vzdyt si to vemte: hodiny stravim na burzach a antikvariatech prohrabovanim mistopisu, nekolik tisic mesicne dam za nakup pohlednic, spoustu casu stoji naskenovani a uprava pohlednic do el. podoby. Na webu pak navstevnik prijde, behem par minut si stahne veskery obsah k sobe. Bez prace, bez namahy, bez vynalozenych penez. Jsem pro publikovani pohlednic v knihach a samozrejme pro vystavni ucely. Ale na web ne.
Michal


282
Vložen: 21. 12. 2006 - 12:05:36
 
Odpovědět
Také mě napadlo, že bych mohl všechny pohlednice, které mi projdou rukama kvalitně oskenovat a vybudovat si doma malinkou poddatabázi do doby než k té zamýšlené snad někdy dojde. Zatím mám pár stovek kusů, u kterých nebyla známka a daly se vyčíst údaje. Rád je do webové databáze poskytnu, bude-li kýmkoliv, kdo vyřeší problém autorských práv, vybudována, samozřejmě jen v omezeném rozlišení.
J. Pořízka


databáze 305
Vložen: 10. 03. 2007 - 11:05:25
 
Odpovědět
Jen jako námět do diskuze mě napadla Wikipedie. Někdo nastaví formát a dobrovolníci budou přidávat příspěvky, jen je potřeba jakási rada starších na jejich kontrolu.
Martin


katalog na CD 347
Vložen: 15. 08. 2007 - 14:28:19
 
Odpovědět
jako dobrý nápad , kdy jsem v podstatě koupil katalog na CD od sběratele s jeho sbírkou za cenu nosiče t.j. CD ev DVD (směšná suma cca 30 Kč). Ochotně jsem si vypálil svou sbírku na CD a tak si vyměňujeme "informace" a současně si tak vytváříme vlastní katalog každý sám. Sbírám kromě pohlednic i heraldické odznaky měst a obcí ČR a mezi sběrateli odznaků je tento způsob vzájemné výměny informací o sbírkách běžný, levný a "vzájemně bezúplatný" . Jinými slovy - já CD Vám a Vy mě. Doma si to v klidu prohlídneme.
ivo


Dobrý nápad 349
Vložen: 26. 08. 2007 - 19:39:10
 
Odpovědět
Dobrý nápad na CD prezentovcat své sbírky. Rád bych se podíval i na jiné než na své a porovnal způsob řazení, doplnil údaje pokud mi chybí atd. Teď mne napadlo, co kdyby se tak prezentovali sbírky i zde na webu. Vždy tak šest až dvanáct pohlednic s popisem, autor, vydavatel ,rok vydání. Možná bych se dozvěděl o těch svých pokladech více, protože zkušenější kolega mne opraví. To co si myslím a mám označeno jako Horní Dolní z roku 1923 je vlastně Dolní Zadní z roku 1938.
Honza V.


databáze 527
Vložen: 25. 04. 2008 - 20:01:20
 
Odpovědět
Vážení příznivci pohlednic. Jak víte, nedávno byla založena sekce sběratelů analogických pohlednic (cartes maximu) při SČF - Svazu českých filatelistů. Byl jsem pověřen postarat se o tuto sekci, a tak kromě mého hlavního předmětu zájmu - poštovních známek, se musím trochu zajímat i o pohlednice, neboť těch se to týká. Začal jsem tedy mimo vlastního námětu pohlednice sledovat také adresní strany a napadla mne v této souvislosti jedna myšlenka. Proto že nemám možnost přečíst všechno na tomto webu, napíšu jen náznak mé myšlenky, a když už to přede mnou někdo publikoval, napište mi už je to hotovo,... Abych mohl vytvářet analogické pohlednice (rozuměj takové, kde vyobrazení pohlednice odpovídá stejnému vyobrazení na poštovní známce + související razítko), musím mít potřebné, které sháním kde se dá. Narazil jsem při tom na případy, kdy stejný námět vydalo v časovém sledu několik vydavatelů. Nejčastěji se setkávám s případy, kdy vydavatelství již neexistuje, ale nacházím nová, která získala autorská práva a znovu pohlednice vydávají. Například mě také zajímají možné databáze a napadá mě, pro začátek opisovat informace z adresní strany do tabulky, ke které bude mít přístup každý a může ji tedy každý doplňovat. Příklad: vydavatel Panorama - pohlednice s námětem Krtečka - tisk SG Velký Šenov - údaj z okénka: první řádek 7-1164 Krtek ve městě (ma hromádce), 7-1170 Krtek a medicina, 7-999 Krtek ve městě ( na ulici), 7-997 Krtek ve městě (na louce se zajícem a ježkem), 7-1165 Krtek a zápalky. Nebo kolekce Rumcajs a Manka 7-1001 R+ M sedí na větvi, 7-1002 R vyznává M lásku, 7-1004 R s Cipískem na klobouku, 7-1005 Rs Cipískem na skále,... Domnívám se, že číselný kód z okénka je identifikátorem a to by mohlo tvořit základ pro databáze. Logicky by bylo nejlepší doplnit každý údaj náhledem, jsem k dispozici. Dejte mi někdoz Vás, kdo se tímto zabýváte déle vědět, jestli tudy vede cesta. Prosím o pomoc: hledám nutně pohlednice s kresbami Josefa Čapka O pejskovi a kočičce. Dále kdo ví, jak se jmenuje starší vydavatelství, které má v logu ovál s písmeny KLhu ? Všem děkuji za zprávy.
Fronc


Re: databáze 530
Vložen: 28. 04. 2008 - 16:03:08
 
Odpovědět
Ano, tudy cesta vede - jen jaksi "nejsou lidi". V Panoramě (která převzala tuším v roce 1975 výrobu pohlednic od Orbisu) vycházelo několik řad pohlednic, přičemž sedmička znamenala kreslené pohlednice vydané barevným ofsetem. Několik příkladů jste uvedl, ve své sbírce mám např. panoramatickou mapu vysokých Tater. Číslo 7-xxxx by mělo jednoznačně určovat motiv pohlednice, i když vyšla ve více vydáních. Podle Vašeho popisu loga se domnívám, že jde o Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, které se asi v roce 1967 přejmenovalo na Odeon. Zkuste se doma nebo v knihovně podívat do nějaké uměnovědné, fotografické nebo podobmé knihy z 50. nebo 60. let - možná v ní objevíte stejné nebo podobné (písmena SNKLHU v oválu) logo.
T. Homola


Přidat komentář


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist