Fr. Gregor a M. Maloušek: Náměšť nad Oslavou a okolí ve starých pohlednicích a fotografiích

"Když se ruka k ruce vine, tak se dílo podaří ..." Snad s jen velmi lehkou, průhlednému kouři podobnou ironií bychom, s úsměvem i nostalgií, mohli časem zavátými slovy uvést připravovanou publikaci, z níž samotné na nás již při prvém otočení listů dýchne atmosféra dávno minulého, nebo alespoň minulostí ozvláštněného světa. Po třetí se nad přípravou publikace - dokumentu o vlastní a společné zálibě, bádání, koníčku, o něčem ze svého vlastního nitra, sešli dva přátelé, lidé již středního věku, archivář - profesionál a sběratel, k němuž jen stěží, a zvláště po předchozích edičních počinech lze připojit přívlastek amatér jakoby se chystali jubilovat. František Gregor a Miroslav Maloušek položili na stůl oborového a vlastivědného bádání novou kořist svých výprav po starých půdách, za známými i méně známými, na aukce i na výzvy náhodám, jež vždy přejí připraveným - Náměšť nad Oslavou a okolí ve starých pohlednicích a fotografiích. Po publikacích mapujících ve starých pohlednicích a ve starých fotografiích metropoli západní Moravy Třebíč, dostalo místo sídlo nedaleké, daleko menší, přitom historicky neméně zajímavé i významné, s nímž zejména prvně uváděného z autorů váže osobní pouto.

Osnova díla je pevně skloubena záměrem autorů a jejich editorskou praxí. Ačkoli se dá předpokládat o publikaci širší zájem než pouze úzce regionální, tzn. dostatek odběratelů - kupců či čtenářů, všech členů pomyslné ediční řady, rozhodli se tvůrci s každým novým článkem podat vždy ucelený soubor informací k problematice, pokud možno s odpovídajícím zázemím, tedy regionální v průmětu s oborovým. Příjemce obeznámený s předchozími svazky nalezne analogickou strukturu, jejíž povědomí bude dobrou oporou, laik hledající východisko dostává do rukou dobrý nástroj k další činnosti. Kniha ve svém souboru i v detailu představuje až snad přímo znak katalogu - uceleného, otevřeného - svého druhu výzvu.

Předmluva (1 s.) předkládá jasně formulovaný záměr, časový a věcný záběr, upozorňuje na možnosti bádání i některé jejich faktické naplnění. Mluví-li autoři o fotografech a vydavatelích, kteří zanechali po sobě svědectví o regionu, vydali sami svědectví o sobě, když ze zapomnění vyzvedli tvorbu svých předchůdců. Vedle jediného obecně, přitom ovšem jen mlhavě věcně známého fotografa Ondřeje Knolla tak objevili pro naši generaci skvělé fotografie Emila Müllera. Předmluvou předesílají cíleně vlastní výklad, přinášející poznatky o vůbec nejstarších známých záběrech náměšťských exteriérů z dílny Ludvíka Höfera či seznamující i s dosud nejstarším známým poštovním razítkem na pohlednici města z roku 1898 na pozadí obecného vývoje pohlednice. Přesně je vymezen region, teritorium problematiky v daném čase. Sledované období končí léty bezprostředně souvisejícími s rokem 1948, neboť v roce 1949 zanikl soudní okres Náměšť, vlastní zájmové území, v téže době zrušena soukromá nakladatelství a do roku 1951 i samostatně působící fotografové

Stručný přehled vývoje pohlednice (8 s.) a Stručný přehled vývoje fotografie (10 s.) představují nezbytné penzum základních obecných poznatků o vývoji oborů, strukturované, funkčně pojaté pozadí vlastní dokumentace, s cílenými informacemi o problematice v regionu.

Fotografové a vydavatelé (20 s.) nese souhrnný název vlastní kapitola výkladová, resp. její prvá část, rozčleněná do tří oddílů: A. Fotografové (10 s., 16 osobností), B. Vydavatelé a nakladatelé pohlednic (10 s., 16 osobností, v tom 6 hromadně), jedna z osobností, O. Knoll, zaujímá, vedle základního hesla, 5 exkluzivních stran (ad C); uvnitř pak dále jmenovitě, v podstatě chronologicky položena jednotlivá jména - tituly. Dvoustranné pojetí regionality - autoři odtud i autoři pracující pro region - umožnilo dobře a plně uchopit problém, proto např. i jména zařazena funkčně, tj. dle činností: F. A. Brožek, G. A. Stosius, A. Wech, R. v. Stillfried, E. J. Ehrlich, J. Haugwitz, L. Höfer, E. Müller, O. Knoll, J. Stehlík, V. Wrbatzký, O. Peštál, K. Chrást, Š. Ulmann, J. Horák, J. Paušmann, Ascher & Redlich (Brno), R. Ergens, J. D. Prager, B. Řezník, Tiskárna J. F. Kubeše, J. Weškrna, Haugwitzovské a další příležitostné tisky, J. Lorenz, další - K. Bruchelt či A. Odehnal (Brno), J. Musil (Ivančice), C. Tomasi (Olomouc a Míšeň) J. Slovák (Kroměříž), L. Klabusay (Holešov). Vše doprovázeno 60 fotografiemi číslovanými římskými čísly (I - LX).

Závěr výkladové části publikace tvoří Osudy pohlednic Náměšťska (6 s.), probírající téma dosud historicky nastíněné z nejrůznějších aspektů, klasifikující a shrnující, zároveň i ukazující na perspektivy dalšího bádání.

Objevnou hodnotu knížky dokládá nejlépe kapitolka jakoby navíc - Nerealizované návrhy pohlednic E. Müllera (2 s.). Podrobně popisuje a určuje 8 unikátních exemplářů, patrně návrhů pohlednic, ve sbírce Muzea Vysočiny Třebíč v pozůstalosti O. Knolla, který takto sám zřejmě uchoval či vytvořil soubor označený atributy autora, tj. Knollova mistra E. Müllera. Předlohy pohlednic pijáckých (Nabumbaný pozdrav z Náměště n. O.), novoročních aj. rozmarných a nápaditých, některé stylově výjimečně cenné (výrazná secesní ornamentika dle JUDr. J. Dreuschucha), datovány do prvých roků 20. století, zaplňují dle autorů dokonale jinak neúplnou mozaiku náměšťské produkce a jsou jimi interpretovány v časových i místních souvislostech.

Obrazovou složku, dokumentaci dle originálů prezentuje 2. část publikace, rozsahem tvořící asi 2 třetiny. Pod titulem Obrazová část - místopis uvedeno na 92 stranách 37 titulů - obcí, 192 obrázků, přetisků pohlednic, číslovaných arabskými číslicemi (1 - 192). Řazeno od ústředního sídla - Náměště - abecedně: Náměšť, Březník, Častotice, Hartvíkovice, Hluboké, Horní Lhotice, Jasenice, Jedov, Jinošov, Ketkovice, Kladeruby nad Oslavou, Kojatín, Koněšín, Kozlany, Kralice nad Oslavou, Kramolín, Kuroslepy, Lesní Jakubov, Lhánice, Mohelno, Naloučany, Ocmanice, Okarec, Otradice, Pozďatín, Pucov, Pyšel, Rapotice, Sedlec, Senorady, Studenec, Sudice, Třesov, Vaneč, Vícenice, Zahrádka, Zňátka.

Každá jednotlivá obec je uvedena buď kresebnou (černobílou) reprodukcí obecní pečetě (je-li tato historicky zachována a dostupna), nebo znaku, byl-li nově přidělen. Při prvém obrázku, je-li jich více, pak postupně, jsou uváděna historická data - o prvé zmínce či význačné události. Popiska obsahuje pořadové číslo v publikaci, název vyobrazení, výrobní techniku, dataci vzniku (předlohy - tisku), vydavatele, či nakladatele, autora, tiskaře, jsou-li rozlišitelní.

Obrazová část ve většině podobných edicí obvykle vyčerpává pozornost editora (možná i jeho znalosti), budiž tedy vzato jako velké plus vše jmenované, tj. výkladová složka knihy, ale i vysoká úroveň doprovodné dokumentace, popisu jednotlivostí. Vyjmenování kladů edice není skončeno, předchozí následují závěrečné oddíly.

Katalog (1 s.) zpravuje o pramenech - členěny na sbírky soukromé, které jmenovitě ani číselně (kvantitativně) neuváděny, a sbírky či fondy veřejné - Muzeum Vysočiny Třebíč (Sbírka fotografií), Státní okresní archiv v Třebíči (Sbírka fotografií), Moravský zemský archiv v Brně (fond Rodinný archiv Haugwitzů).

Obsah (2 s.) je rovněž dobrým průvodcem díla, nikoli formální složkou, ale skutečným průvodcem. Tiráž, která dnes bývá často opomíjena odkazy na copyright a ISSBN, skutečně poslouží k informaci i katalogizaci.

Publikace má neobyčejně obsáhlou a vysokou vypovídací hodnotu. Dozvíme se vše o předmětu, o pohlednicích z Náměšťska, o dobovém zázemí, o poměrech v místě a v kraji i o technikách. Nikdy nejde o pouhý výčet či o prezentaci lákavého, nostalgií času ovoněného obrázku. Dostává se nám do rukou něco jako slabikář sběratele (a slabikáře mají v náměšťské historii vynikajícím způsobem založenou tradici - v díle Optátově - Gramatika 1533, Isagogicon 1535), předložený v aplikaci na nesmírně zajímavou historii sídla. Dozvíme se nejen vše potřebné pro zájemce o profesi, ale zjistíme, jak obor fungoval v daném území, jaké byly obecné trendy vývoje i místní specifika. defilují před námi nejen pohlednice, ale vynořují se zpoza věku dávno zapomenutá jména autorů, vydavatelů, návrhářů, lidí i míst, a tak opět vyvolávají dotazy po dalším souvisejícím dění, po místních i tzv. velkých dějinách.

Závěrem

Předeslána-li byla kaiserbartem orámovaná slůvka pohlednicím Náměště na začátku těchto řádků, nebudiž pokládáno za neskromné či zbytečné k jejich ukončení použít přání obdobně licencované: snad právě uvedená knížka nebude poslední, snad nehrozí žádné neblahé 3x a dost, snad bude v řadě pokračovat - jako vzor sběratelům, k inspiraci všímavým, pro radost malým i velkým.

Velké Meziříčí 14.5.2006



Autor: Bohuslav Mikulášek | 13. 12. 2006

Komentáře

gratulace

Typ

Náměšťsko trochu utajené

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist