Roman Karpaš: Pohlednice - historie lístků, které zmenšily svět

Nakladatelství RK, 2005, 206 stran, maloobchodní cena vč. DPH 880 Kč © autor

Se zvětšujícím se odstupem času se stále více lidí nedívá na staré pohlednice pouze jako na zajímavé obrázky. Vidí je v rámci širšího pohledu společenských, historických souvislostí a okolností. V posledních několika letech přibylo mnoho různých publikací, které jako hlavní zdroj využívaly těchto obrazových historických dokumentů. Většina z těchto knih se zabývala jen určitým námětem a obdobím nebo historickým vývojem určitého místa či území. Přes velmi zajímavé obrazové zdroje, které vycházejí ze specializovaných sbírek se úroveň jednotlivých knih velmi často liší svou celkovou úrovní. Zejména doprovodná textová strana bývá často velmi podceněna. Pak vedle vybraného a nesporně zajímavého obrazového materiálu chybí základní doplňující text, který by posunul celkové poznání ostatních zájemců o historii pohlednic. Přes celou řadu různě zaměřených pohlednicových knih chyběla u nás rozsáhlejší práce, která by obecně shrnovala historií českých pohlednic.

Prvním takovýmto počinem u nás byla až publikace Sbíráme pohlednice, ta popisovala osudy českých pohlednic a byla vydána v letech 1990 a 1991 KSK Praha. V době svého zveřejnění se mohla prezentovat odborně a zasvěceně zaměřeným textovým obsahem, který byl dále rozšířen a doplněn ve druhém přepracovaném vydání z r. 2004. Kniha samá však mohla posloužit jen jako základní sběratelská příručka. Dlouhodobě zde chyběla rozsáhlejší publikace, která by encyklopedickou formou shrnovala stávající poznatky. Takovouto mnoha sběrateli dlouho očekávanou encyklopedií se stala až kniha Romana Karpaše Pohlednice - historie lístků, které zmenšily svět. Publikace tohoto rozsahu se nemohla obejít bez cíleného dlouholetého bádání a spolupráce s dalšími institucemi i jednotlivci.

Tato kniha se skládá ze tří částí. První kapitola se nazývá Vývoj pohlednic. Autor zde v různých souvislostech vysvětluje čím vlastně pohlednice jako taková je, popisuje historii jejího vzniku a osvětluje periody, které postupně provázely její historický vývoj. Samozřejmě nemůže minout ani okolnosti, které předcházely vzniku pohlednic. Popisuje vznik a vliv korespondenčního lístku, hlavičkového dopisního papíru i drobných grafik. Připomíná i důležitou úlohu fotografie, zabývá se také vlivem místopisných vizitek a následně i kabinetek tedy produkčně zaměřených fotografií, které předznamenávaly úlohu dnešních místopisných pohlednic. Následují první předchůdci pohlednic, vlastně soukromé přítisky na původně státní cenině korespondenčním lístku. Kniha popisuje i první unikátní přítisky Sněžky, které jsou dále doplněny propagačními a reklamní přítisky. Poté následují nejstarší pohlednice a popis nejdůležitějšího období - zlaté éry pohlednic. Autor zde popisuje vývoj nejkrásnějších a nejkultivovanějších uměleckých výtvorů tohoto oboru, litografií. Od místopisných litografií směřuje k žánrovým pohlednicím. Nezapomíná na důležitou úlohu vliv dalších tiskových technik. Jako další jsou zde nejčastější světlotiskové pohlednice tohoto období. Autor zde nás postupně provází od nejčastěji produkovaných vedut přes pohledy měsíčního svitu až ke klasickým světlotiskům éry dlouhých adres. Přes knihtiskové pohlednice směřuje k našim nejstarším fotopohlednicím. Zajímavé ukázky nám dokumentují cestu od zvláštních úprav adresní strany až po nástup půladresy, od vlivu secese k typickým pohlednicím vydávaným před 1. sv. válkou. Toto období nám doplňují nekonečné série dnes sběratelsky vyhledávaných koláží budoucností, motýlů, tabulí ad. Na závěr tzv. zlatého období se dostaneme od pozdních litografií až k prvním bromografiím. Autor se nemůže vyhnout i smutné úloze, kdy byla pohlednice během 1. světové války hromadně zneužita k propagandě válečné mašinérie. Následuje období po roce 1918, kdy pohlednice na základě společenských změn ustoupily potřebám trhu. V dalším vývoji ovlivnil pohlednice nástup fotografie, hlubotisku i nástupce litografie ofsetu. Pohlednici ovlivňují i převratné společenské změny let 1938 - 45 provázené dalším poklesem celkové úrovně, německými popisy a kurentem na přední straně. Krátké poválečné období následně vystřídá monopol národního podniku Orbis. S nástupem ofsetu a barevné fotografie pak končí dřívější nadvláda bromografie. Na celkovém vývoji se rovněž podepisuje také pád reálného socialismu s ním je tu i tvorba pokrývající produkci posledních let. Jako poslední nástupce klasické pohlednice je pak popsána dnes stále častěji používaná elektronická pohlednice.

Druhá část popisuje výrobu pohlednic, dlouhou cestu jednotlivé fáze vedoucí od vydavatele k adresátovi. Zabývá se zvláštnostmi vydavatelů pohlednic, kteří většinou produkci pohlednic brali pouze jako doplňkovou činnost. Nezapomíná na pohlednice J. Švába, prvního českého vydavatele žánrových pohlednic. Zabývá se uniformní produkcí meziválečného období. Kniha připomíná i naše významné výtvarníky a fotografy, kteří ovlivnili českou pohlednicovou tvorbu a představuje díla P. Körbera, A. Muchy, J. Šetelíka, C. V. Mutticha, V. Preissiga, J. Sudka, F. Drtikola ad. Připomíná na důležitou úlohu tiskařů a tiskáren. Pro řadu sběratelů i badatelů může být velmi užitečnou částí i průvodce a klíč k určení jednotlivých reprodukčních technik. Nalezneme zde i o řadu zajímavých informací o důležitých českých firmách a osudech jejich zakladatelů (V. Neubert a synové, Husník & Häusler, T. Böhm, Dvořák & Ruller, Grafo Čuda Holice, F. Mandlé, Bromografia Sadská, Fototypia Vyškov ad.). Dočteme se zde i o vlivu fotografie na tvorbu pohlednic, jejich kolorování a tónování. Kapitola se zabývá i zajímavým provedením, úpravami, používanými materiály, formáty i dalším možným použitím pohlednic.

Třetí částí je Pohlednice jako předmět zájmu. Zabývá se fenoménem sběratelstvím pohlednic. Dočteme se o počátcích organizovaného sběratelství v minulosti i současnosti o našich klubech (KSK Praha, Orbis Pictus. Jihočeský klub sběratelů Tábor). Kniha nám popisuje v základních rysech muzejní a veřejné sbírky, součástí této kapitoly je rovněž publikační činnost v časopisech i knihách o pohlednicích. Nedílnou součástí jejich prezentace jsou také výstavy. Zabývá se členěním materiálu a sběratelskými obory i popisem a možnostmi datace jednotlivých pohlednic. Kapitola končí částí Mezi kýčem a uměním zde autor popisuje krajní póly cesty, kde pohlednice po celou dobu své existence putovala. Zde se zabývá reprodukcemi uměleckých děl, dočteme se zde např. o Wiener Werkstätte, umělecké fotografii i o tom jak se dá devalvovat umění.

Poslední částí jsou přílohy sestávající se ze slovníčku odborných pojmů, zkratek vydavatelů a tiskařů, značek. Zvláště důležitou a záslužnou částí je Seznam vydavatelů, fotografů, tiskařů a dalších účastníků, výroby pohlednic. Zde bych měl snad jedinou výhradu v tom, že pro řadu čtenářů, kteří mají problémy se zrakem je vytištěna drobným písmem.

Kniha naznačuje celou řadu otázek a bílých míst kam by mohlo v budoucnosti směřovat bádání. Bohužel řadu případných zájemců odradí asi její cena. Ta se však odvíjela i od malého nákladu, který byl pouze 1 000 ks. Tato specializovaná publikace je doplněna asi 500 vybranými obrazovými reprodukcemi pohlednic, je skutečným a obrazovým pohlazením po duši doplněným zasvěceným textovým doprovodem, navíc můžeme ocenit kvalitní tisk i použitý papír. V době neustálého vyplachování mozků pakulturou různé úrovně osloví určitě celou řadu zájemců. Z mého hlediska se jedná o jednu z publikací, na níž nebude usedat prach a k níž se budu jistě rád navracet.

Knihu si můžete on-line objednat v našem e-shopu.

Autor: Miroslav Maloušek | 2. 1. 2006

Komentáře

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist