O jedné zdánlivě obyčejné pohlednici, aneb Pár kapek filatelistického minima pro filokartisty

(In memoriam Ing. Jaroslav Tomandl)

Při čtení smutné zprávy o úmrtí jednoho z nejpilnějších autorů tohoto webu pana Ing. Jaroslava Tomandla jsem si vzpomněl na jednu pohlednici, kterou jsem kdysi před jedenácti lety našel v "hrabárně" na bleším trhu. Stála i na tehdejší dobu pakatel - 4 Kč. Tušil jsem ale, že by ji snad pan kolega Tomandl mohl upotřebit ve své sbírce, a nemýlil jsem se. Poté, co jsem mu poslal v e-mailu sken pohlednice, projevil o ni zájem, a ještě než mu došla, poslal mi na oplátku několik starších pohlednic z Jeseníků, o kterých správně předpokládal, že mi udělají radost. (Bylo jich tehdy víc, než bych si snad zasloužil.)

Pan Ing. Tomandl se věnoval všemu, co souvisí s loděmi a lodní dopravou. V e-mailu, který už bohužel skončil někde v digitálním propadlišti dějin, mi tehdy vypsal spoustu zajímavostí, které si teď pokouším znovu vybavit. Měl o těchto věcech obdivuhodné znalosti a je svým způsobem spoluautorem následujícího textu. Kdyby byl sám autorem, napsal by toho jistě víc a lépe než já.

O jedné zdánlivě obyčejné pohlednici, aneb Pár kapek filatelistického minima pro filokartisty

O jedné zdánlivě obyčejné pohlednici, aneb Pár kapek filatelistického minima pro filokartisty

Pokud je laskavý čtenář nejen sběratelem pohlednic, ale i filatelistou, jistě hned pozná, čím je ta pohlednice tak zajímavá. Na obrazové straně - pro filokartisty přední či lícové, ovšem pro poštovní zaměstnance a filatelisty naopak zadní nebo rubové - vidíme pohled na Rio de Janeiro s pláží Nova Copacabana v popředí. Najít na burze pohlednici s nějakým podobným snímkem se vám poštěstí poměrně často. Mohli bychom tedy říci, že je to obyčejná pohlednice. Mnohem zajímavější je adresní strana - samozřejmě ne pro "čistokrevného" filokartistu, ale i ten by měl vědět, že pohlednice, která z jeho hlediska není příliš zajímavá, může být naopak "pokladem" pro někoho jiného. V našem případě je tím někým filatelista, ale jindy to bude třeba sběratel autogramů apod.

Podívejme se napřed na poštovní známku. Na pohlednici z Ria bychom asi nejspíš očekávali nějakou brazilskou, ale tady je švédská. Mám ve sbírce celou řadu pohlednic ze zahraničí frankovaných československou nebo českou známkou, třeba proto, že odesilatel chtěl ušetřit devizy za poštovné nebo že teprve doma zjistil, že zapomněl pohlednici poslat. Tohle je ale jiný případ. Všimněte si textu na poštovním razítku: POSTED ON BOARD / CRUISE / MS KUNGSHOLM - SWEDISH AMERICAN LINE. Nejde tedy o razítko žádné pošty ve Švédsku, ale poštovní přepážky na palubě lodi MS Kungsholm společnosti Swedish American Line. Jednalo se už o čtvrtou loď toho jména, kterou tato firma provozovala (resp. třetí, protože první byl parník SS Kungsholm), viz https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Kungsholm_(1965).

A pak je tu ještě jedno poštovní razítko, vlevo dole, s textem PAQUEBOT / TRINIDAD. "Paquebot" je podle Google Translatoru zaoceánský parník, podle francouzko-čekého slovníku, který mám doma, poštovní parník. Razítka s tímto textem používaly (a dodnes používají, i když parníky už vyšly z módy) pošty v přístavech a opatřovaly jimi zásilky, které byly podané k poštovní přepravě na lodi a které od těchto lodí převzaly. V našem případě je tím přístavem město Trinidad na jižním pobřeží Kuby, v provincii Sancti Spíritus.
Jedná se tedy o docela zajímavou ukázku lodní pošty. Pohlednice byla odeslaná z paluby lodi MS Kungsholm. Pravděpodobně se jednalo o turistickou plavbu, i když podle článku, na který výše odkazuji, byla loď původně určená pro linku Göteborg - New York. Jisté je, že odesilatel podal pohlednici na poštovní přepážce v době, kdy loď plula na širém moři. Pokud by se totiž loď nacházela v přístavu nebo ve výsostných vodách nějaké země, měly by být použity poštovní známky této země. (A protože mezi daty obou razítek je rozdíl jediného dne, můžeme vyloučit, že by to loď s maximální rychlostí 25 uzlů stihla ze švédských výsostných vod až na Kubu.) Pro zájemce uvádím odkaz na předpis Světové poštovní unie, který tyto situace řeší: https://www.ceskaposta.cz/documents/10180/6784371/rad-umluvy-2021.pdf/daac7b60-8c81-ac4e-d219-264c8cdb353d (viz strana 23, Article 06-007: Prepayment and stamping of items posted on board ship). Jedná se sice o aktuální znění, ale obdobná úprava platí už snad od samotného vzniku UPU.

Dovolte mi nakonec trošku nevážné shrnutí: Pohlednice z brazilského Ria, podaná k poštovní přepravě na palubě švédské lodi někde v Karibiku, předaná poště v Trinidadu na Kubě a doručená do Dolních Rakous, se o necelých 40 let později objeví na blešáku v Olomouci. No nekupte to, za čtyři koruny!

Autor: Tomáš Homola | 20. 4. 2022

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist