Petr Vychodil: Projížďka se starými pohlednicemi (1991)

V rubrice Recenze obvykle přinášíme informace o publikacích právě vydaných či dokonce upozorňujeme na publikace teprve vznikající. Dnes si však představíme knihu, která byla vydána již v roce 1991 tehdejším nakladatelstvím NADAS.

Kdo si dnes ještě vzpomene na zmíněné nakladatelství, ví, že se většina jeho činnosti týkala všeobecně dopravy, jak naznačuje i jeho nezkrácený název "Nakladatelství dopravy a spojů". Z široké nabídky knih, časopisů a jiných předmětů se budeme věnovat knize Projížďka se starými pohlednicemi (podtitul O počátcích elektrických drah u nás), jejímž autorem je Petr Vychodil.

Kniha vznikla k výročí 100 let provozu elektrických drah na našem území, protože k datu vydání knihy uplynulo právě tolik let od chvíle, kdy byla v Praze zprovozněna Křižíkova elektrická tramvajová dráha na trase od horní stanice petřínské lanovky na výstaviště. Jako zajímavost však můžeme uvést, že již před tímto datem vznikaly v českých a slovenských městech (pokud se soustředíme pouze na oblast mapovanou knihou) jiné systémy hromadné dopravy jako koněspřežky, parní tramvaje a podobně, první z nich pak byl zprovozněn v Brně již v roce 1869.

Přestože po knize sáhnou sběratelé především kvůli obrazové části, doporučuji i laikům pročíst si doprovodné texty. Úvodní část knihy totiž seznamuje čtenáře s dalšími podrobnostmi výstavby tramvajových tratí na území bývalého Československa. Velmi poučné může být zjištění, kolik tratí a kde bylo po nějakém čase střídavě úspěšného provozu zrušeno a ve kterých městech byl provoz vůbec zkoušen. Můžeme se pak dokonce dozvědět, že ve městě, o kterém toho víme hodně, kdysi jezdila tramvaj - a o té nevíme vůbec nic.

Závěrečná textová část se pak věnuje již více pohlednicím. Za zmínku snad stojí připomenout fakt, který si musí uvědomit každý, který chce pohlednice využít jako historický doklad nějaké skutečnosti - to, co pohlednice zobrazuje, nemusí být vždy realita, ale i upravený obraz reality, idea nebo jen zbožné přání autora či nakladatele. V řadě případů je tedy tramvaj či jiný dopravní prostředek na pohlednici pouze fikcí.

A nyní se již zmíníme o tom, na co se sběratel pohlednic nejvíce těší - o obrazové části. Vzhledem k době vzniku knihy ji hodnotím velice kladně. Přestože jde o brožovanou knihu a papír není na první pohled příliš kvalitní, je výsledek až překvapivě dobrý. Autor si dal s přípravou publikace patrně hodně práce, jednotlivé reprodukce jsou pečlivě připravené, každá z nich je doplněna několikařádkovým průvodním textem, který obsahuje další faktografické údaje. V knize jsem napočítal 93 černobílých a 16 barevných reprodukcí (zajímavé je, že dle rejstříku knihy jich má být o 4 více). Celkový počet stran knihy je pak 160.

Na konci knihy je uveden přehled elektrických drah s osobní přepravou, u každé je pak zmíněno datum zahájení jejího provozu, konkrétní město, v případě více samostatných drah i její přesnější popis, rozchod kolejí a způsob jejího vzniku (zcela nová dráha nebo elektrifikace dřívější koňské nebo parní verze).

Závěr knihy je určen zahraničním čtenářům. V německém jazyce je shrnut úvodní text a jsou přeloženy všechny doplňující texty k jednotlivým reprodukcím pohlednic.

Přehled použité literatury, ze které autor čerpal, se obvykle do recenze neuvádí. Přesto je dobré na něj upozornit přinejmenším proto, že ten v tomto případě obsahuje odkazy nejen k tramvajové dopravě, ale i na další knihy s tématem pohlednic. Uvidíme, třeba se někdy v budoucnu objeví recenze i na některou ještě starší knihu ...

Knihu již patrně není možné koupit v běžné prodejní síti, proto nás čeká hledání především v antikvariátech či v knihovnách. Případným zájemcům doporučuji hledání na internetu, protože v době přípravy tohoto článku bylo možné knihu najít v internetových antikvariátech.

Odkazy na stránky věnované tramvajové dopravě:


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist