Pohlednice chorvatského pobřeží
Datum vydání: 21. 6. 2003
Nejčastějším místem kam směřují občané naší země za zahraniční dovolenou je od otevření hranic Chorvatsko. Pro tuto zemi, která se ještě nestačila zcela vzpamatovat z válečné apokalypsy je důležitý jakýkoliv příjem. Chorvatsko je velmi bohaté na přírodní krásy a má co nabídnout i ve vnitrozemí. Nejvíce návštěvníků však směřuje jako k hlavnímu cíli, pobřeží Jaderského moře.
Peníze, které zde turisté utratí jsou nejdůležitějším zdrojem finančních příjmů země. Tomu je zcela poplatné vše, včetně nadhodnoceného směnného kursu měny - chorvatské Kuny. Důsledkem této měnové politiky je slabý, téměř neexistující export.
Místní se snaží maximálně využít pracovních příležitostí během sezóny. Ta trvá asi od května do září. Mimo ni práci jen těžko seženou. O průmyslu můžeme mluvit jen ve velkých centrech. Například školáci mají letní prázdniny o měsíc delší než u nás. Tak je i jim umožněno pomáhat doma.
Pro propagaci turistického ruchu je velmi důležitá tvorba pohlednic. Ty se zde prodávají téměř v každém obchodě, od potravin až po sportovní potřeby. Jejich největší výběr je na poštách a v turistických centrech. Valná většina pohlednic je tištěna stejně jako u nás pomocí ofsetu. Produkci zcela zajišťuje několik místních firem. Některé z nich jsou stejně jako ubytovací zařízení ještě ve vlastnictví státu. V dřívější době ještě před rozpadem Jugoslávie sem dodávaly pohlednice i zahraniční firmy, např. německý Krüger.
Potěšilo mne, že jsou zde daleko více zastoupeny jednozáběrové pohlednice, letecké a noční snímky. Navíc vám vždy každou pohlednici byť by byla jediná, kterou kupujete uloží do papírového sáčku.
Co mi v místní tvorbě chybělo bylo řídké použití heraldiky. Až na dvě výjimky jsem neviděl historické repliky. Jednalo se jen o ojedinělé případy. Poprvé To byla replika jednobarevného světlotisku z počátku 20. století, podruhé se jednalo zřejmě o barevnou fotochromii. Přitom v celém světě se jako repliky vyskytují hlavně kopie barevných litografií.
Ceny za pohlednici se pohybují od 1,5 do 4 Kn. Nejdražší pohlednice jsou většinou atypických rozměrů a žánrové pohlednice. Někdy cenu ovlivňuje i místo kde jsou pohlednice prodávány. Známka na pohlednici do České republiky stojí 3,5 Kn. Přičemž 1 Kuna (Kn) byla asi 4,3 Kč. Potěší, že naši měnu můžeme dokonce použít při placení i v některých obchodech.
Většina chorvatské tvorby je nám dobře známá normalizovaná A6. Zcela běžně zde ovšem zakoupíte pohlednice i jiných rozměrů. Zaujalo mne, kolik jich prodávají různě tvarovaných. Ke kulatým pohlednicím, tak jak je známe z naší dřívější tvorby můžeme přiřadit u nás neznámé tvary elipsy, mušle, ryby, čtyřlístky a další. Tím dosáhnou daleko většího efektu a uspokojení zákazníka při prodeji jedné a té samé věci. Do pohlednic je velice často vkomponován na přední straně název místa ve spojení s anglickým nápisem MAGIC, I Love, Funny Sunny atd. Často je využita montáž části chorvatského znaku a nápisu Croatia. U montážních pohlednic se často vyskytuje kruh uprostřed kterého je v jednotlivých výsečích větší množství světových vlajek. Našeho turistu potěší, že ani ta česká mezi nimi nechybí. Přes postup moderních reprodukčních technik jsem zde v jednom případě, zřejmě v soukromém stánku viděl prodávat ještě letité, černobílé bromografie tzv. malého formátu. Jejich cena byla úplně stejná jako u těch nových.
Žánrové fotopohlednice zde prodávají většinou odděleně od běžných turistických. Ve velké většině se jedná o koláže. Celkově se mi tato tvorba zdála naivní až kýčovitá. Přesto lze pochopit, že i zde jde o obchod, který je přesně cílený na určitou skupinu, většinou těch dospívajících.
Jako zajímavost lze uvést např. atypický kalendář. Zde mezi jednotlivými měsíci, kde můžete vyznačit dobu svého pobytu, je šachovnicově položených dalších 12 místních záběrů. Ty jsou v kombinaci nápisem na okraji I Love Makarska 2002. Okraj sleduje písmena hlavního titulku a tvoří tak zajímavý zcela nezvyklý tvar.
Pokud chcete ušetřit, tak nejlevněji pohlednice nakoupíte na poště. Zde si můžete zakoupit i speciální Multimedia Postcard. Jedná se vlastně o 80 mm počítačový CD- ROM propagující tuto zemi. Ten je vložen do zvláštní obálky, kterou můžete ihned bez problémů odeslat. Radost nebudou mít asi v Chorvatsku sběratelé telefonních karet. Všechny totiž vypadají stejně, až na zvláštní sběratelská vydání. Viděl jsem zde v prodeji např. sérii tří karet s olympijskou vítězkou Janicou Kostelič.
Poprvé jsem se zde setkal se zvláštní službou. Jedná se o zcela běžnou montážní pohlednici. Na ní je uprostřed prázdné místo. Do něj na počkání za pomoci grafického programu Correl Draw dotisknou vás nebo vámi vybranou osobu. Tato služba stojí 10 Kn a za 30 vteřin je vše hotovo. K celému postačí počítač, zcela běžný digitální fotoaparát a inkoustová tiskárna.
Z hlediska mého náhodného a hlavně krátkodobého pohledu je zdejší tvorba na velice slušné úrovni a to jak z hlediska technického provedení, tak i námětově. Pohlednic zde celkově musí prodat ohromné množství. Většina produkce je zcela nová. V letoviscích můžete dokonce zakoupit pohlednice i z míst značně vzdálených. To nakonec poslouží tomu hlavnímu, propagaci turistického ruchu na němž je tato země zcela závislá.
Vytištěno ze serveru http://www.infofila.cz