Sbíráte reklamní pohlednice?

Mezi rozličnými pohlednicemi s rozličnými náměty jsou ty reklamní asi nejkontroverznější.

Záleží na sběrateli kam tuto pohlednici zařadí, protože taková nese na svém těle reklamu a tak dochází k věčnému dilema: Kam s ní?

Pokud je na pohlednici zabráno čelně spřežení pivovarských valachů opouštějící bránu Plzeňského Prazdroje, můžeme ji dát třeba do koní, protože jsou to moc pěkně zabraní huculové. Rovněž lze zařadit tuto pohlednici jako místopisnou, protože jde o část Plzně. Taktéž ti co sbírají jen pohlednice pivovarů mohou zajásat. Nejmenší skupinou, která bude jásat, jsou sběratelé reklamních pohlednic.

Mezi klasické reklamní pohlednice patří zobrazení hotelů, penzionů, restaurací, rekreačních středisek, ale i celých rekreačních oblastí, méně již podniků, fabrik a továren atd.


Reklamní pohlednice restaurace Vlachovka - Hotel v sudech.

Když na to půjdeme filozoficky a řekneme si, že reklama předvádí ve zidealizované podobě to o čem ani nevíme že existuje a do chvíle spatření reklamy na tuto věc jsme žili spokojeně i bez oné věci, tak můžeme do reklamních pohlednic zařadit veškeré místopisné pohlednice, které se leckdy právě za účelem přilákání turistů (tedy za účelem reklamy) vydávají.

Vzácnější jsou pohlednice vydané jednotlivými firmami na propagování a) firmy jako takové; b) jednotlivých výrobků.

V prvním případě jde o levnější formu propagace než ve druhém, protože firemních pohlednic můžeme používat neomezeně dlouhou dobu (až do krachu firmy) zatímco propagování jednotlivých výrobků je časově omezené jen na jednorázovou reklamní kampaň. Z tohoto pohledu je patrné, že i pohlednice z jednorázových reklamních kampaní jsou o trochu vzácnější.

Nejběžnějším druhem reklamy na dnešních pohlednicích je pouhé firemní logo někde v rohu obrázku, či u sdělení. Spolu s krátkým popisem činnosti firmy a tel. číslem, adresou či mailem.



Dříve velice častým způsobem reklamy leteckých společností bylo vydávání pohlednic. Zde pohlednic vydaná společností Yugoslav Airlines.

Nevím jak dříve, ale dnes se v reklamních kampaních užívá i odpovědních lístků. Ty jsou dopraveny s ostatní poštou a novinami (a reklamou) do rukou lidí a chtějí po nich, aby je po vyplnění nesmyslné ankety poslali zase zpět do firmy, která je nechala vydat.

A tady je zakopán právě ten pes, který pořádně zavání. Jsou tyto lístky ještě pohlednicemi?

Ano:

  1. mají formát pohlednice
  2. mají místo pro známku a ta musí odpovídat ceně za pohlednici
  3. mají obrazovou stranu
  4. mají adresní stranu s předtištěnými linky
  5. mají místo pro sdělení

Ale:

  1. adresa bývá předtištěná
  2. místo pro sdělení vyplněné
  3. poštovné většinou hradí příjemce
  4. některé nemají místo pro adresáta a musí se vkládat do obálky
  5. některé neodpovídají kvalitou použitého papíru pohlednicím

Kdo určí tu hranici?

Hranici by si měl určovat každý sběratel sám. On sám by si měl dát nějaké zásady při budování sbírky co všechno bude považovat za předmět vhodný či nevhodný k zařazení. V tom je také třeba spatřovat kouzlo sběratelství. Rozhodně nemohu souhlasit s názory, že tohle už do pohlednic nepatří a tohle je nevhodně zařazeno.

Reklamní pohlednice, pokud to ještě jsou pohlednice, mají svá určitá specifika, své dané výjimky. Tohle ale ocení jen sběratel sám.

Moderní reklama na pohlednici bývá velice dobře propracována. Charakteristika obrázku a sdělení bývá provedena tak, aby upoutala na první pohled (což se od reklamy očekává).

Kromě fotografie a kresby se zde uplatňují ve velké míře počítačové montáže a koláže vůbec.



Specializované firmy vydávají tzv. freecards - pohlednice, které jsou volně k odebrání především v restauračních a dalších společenských zřízeních. V tomto případě obsahuje reklamu na nový film uváděný do kin.

Dostupnost reklamních pohlednic je snadná, pokud bydlíte někde ve městě, kde poštovní doručovatelky a agenti reklamních společností roznáší propagační materiály ve velkém množství. Jinak starší pohlednice klasicky na burzách nebo antikvariátě i když se objevují jen vzácně. Bohužel pro nás sběratele zabývající se moderními pohlednicemi jsou reklamní kampaně omezené jak množstvím vydaných kusů, tak oblastí ve které kampaň probíhá.



Autor: Jan Vávra | 4. 3. 2005

Komentáře

gramáž pohlednice

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist