Venuše v proměnách doby

Venus - římská bohyně lásky, symbol krásy a vzor ženské dokonalosti. Od prvopočátků je zobrazována buď poloobnažená nebo častěji z cela obnažená. Jak kráčel čas a dějiny, byly její rané spodobnění příkladem a námětem pro všechny umělce a snad každý se jí pokusil ztvárnit po svém. I když se pak již nenazývala Venuší, stále jsou patrné její stopy v dílech autorů až po současnost.


Giorgione - Venus


Palma Vecchio - Venus

Obě Venuše jsou podle jména dílem italských mistrů. Kdy vznikly jejich originály se neodvážím odhadnout, ale pohlednice by mohly být datovány do 30. let min. stol. Podle všeho se jedná o knihtisk. Podle sdělení v tiráži je vytiskl Julius Bard v Drážďanech a patří asi do jedné série, v zadu je rovněž sdělení: Vydavatelství pro Literaturu a umění, Berlin. Jen doufám, že jsem to správně přeložil.


???

Na rozdíl od těch horních na této pohlednici leží Venuše na divanu a ke všemu na druhé straně. Zřejmě se již o Venuši jednat nebude, ale na adresní straně pohlednice je toho tolik jako na té dívce v předu. Nic.


??? - Sladká nečinnost
F.H. & S., W. IX. Nr. 461

Tato Venuše je z palety mistra, jehož jméno v tiráži je trochu rozmazané od špatného tisku. Snad O. Hernig nebo Herzig. Vydavatel mi je neznámí, ale tiráž je v pěti jazycích, také v češtině. Že by to W. znamenalo Vídeň? Vydavatelé ve střední Evropě nejčastěji uváděli vícejazyčné popisy. Ačkoliv opět chybí jakékoliv vodítko v podobě letopočtu či razítka, zařadil bych obě pohlednice také do 30. let minulého století.

Všechny výše uvedené pohlednice jsou v malém formátu 9 x 14 mm. Ty následující jsou již větší.


Ivo Saliger - Odpočinek
Photo-Hoffmann, München, Friedrichstr. 34

Tato je 97 x 147 mm. V pravém dolním rohu je rok vzniku originálu, ale nemohu rozluštit zda se jedná o rok 1840 nebo 1940. Pohlednice nese nápis Echte Fotografie, nebo-li pravá fotografie. Pohlednice nese v záhlaví adresní strany nápis: Mnichov - Dům německého umění. Podle sazby písma a druhu papíru tipuji na 40. léta minulého století. Asi, protože opět chybí jakýkoliv letopisný údaj.


Charles Gatewood - Lesní víla
Wizard & Genius - Idealdecor AG / Switzerland

Charles Gatewood vytvořil tuto fotku s modelkou Katie Dirlam v roce 1992. Pohlednice byla vydána až o tři roky později v roce 1995 ve formátu 105 x 148 na leštěném papíře v hnědém tónu, který jen podtrhuje barokní tvary. Nevím jak ty, čtenáři, ale ve druhé polovině 90. let minulého století bylo této lesní víly všude plno. Viděl jsem jí jako velkoplošný fotoplakát v několika velikostech. Lesní vílu jsem potkal jako obrazovou skládačku - puzzle a v několika dalších kombinací jako přítisk na tričku nebo samolepku. A to ne jen v zahraničí, ale hlavně u nás.


Rostislav Košťál - Fotografie bez názvu (1974)
Fotomida České Budějovice / edice radost z vidění - 071/2002

A na konec česká Venuše. Černobílá pohlednice v rozměru 115 x 165.

Pokud budete někdo z vás mít opravující, doplňující či upřesňující údaje, připojte je prosím pod tento článek.



Autor: Jan Vávra | 29. 3. 2006

Komentáře

Re: Venuše v proměnách doby

galerie

Galerie

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2020 Filokartie.cz
ISSN 1214-4231
TOPlist